czwartek, 08 lutego 2018 Justyna Rudomina Aktualności szkoły
Gry planszowe to świetna alternatywa dla gier komputerowych - dużo bardziej wartościowa, a często zupełnie niedoceniana.
O zaletach planszówek można by napisać pokaźną pracę dyplomową, ale warto wymienić choć kilka istotniejszych walorów.
Gry tego typu doskonalą procesy i zdolności orientacyjno-poznawcze u dzieci oraz młodzieży. Pomagają także koncentrować uwagę na wybranym przedmiocie, rozwijają spostrzegawczość, wyobraźnię i pamięć.
Gry przygotowują również do podejmowania samodzielnych działań, obserwacji - wdrażają do świadomej dyscypliny. Uczą lepszej koncentracji, stanowiąc przy okazji motywację do bardziej intensywnego uczenia się.
Człowiek grający w planszówki doskonali także sprawność motoryczną, wzbogaca wiedzę o świecie i o samym sobie, tzn. poznaje swoje możliwości i uczy się je oceniać.
W prosty sposób przyswaja też różne normy, uczy się przestrzegania umów z innymi uczestnikami gry.
Planszówki pełnią też oczywiście funkcje terapeutyczne - podczas zabaw uczestnik ma możliwość uwolnienia się od napięć, emocji, odstresowania się, uczy się również wyrażania uczuć oraz rozwiązywania swoich problemów.
No i co ważne – spędza czas nie z telefonem, komputerem czy wirtualnym znajomym, ale prawdziwym człowiekiem, przy okazji znakomicie się bawiąc.
Na te wszystkie zalety klasa IIID nie mogła pozostać obojętna. Wraz z wychowawcą ustaliła, że dzień 8 lutego czyni Dniem Gier Planszowych. Na lekcji wychowawczej zasiedliśmy do stanowisk i zaczęliśmy grać.
Przyniesionych planszówek było wiele – każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Grali wszyscy. Na ławkach uczniowskich leżały różności – gry zręcznościowe, opierające się na refleksie, na spostrzegawczości, wymagające analitycznego myślenia, wzbogacające wiedzę, przygodowe – gier przynieśliśmy kilkanaście.
Ale wniosek jest za to dokładnie jeden – trzeba to powtórzyć!
*Cechy gier opracowane zostały w oparciu o stronę: www.kostka.egaudi.pl