sobota, 20 marca 2021 Małgorzata Bundyra-Warańska Aktualności szkoły
Mowo polska! Orlico swobodna,
Tyś wichr wzlotów, tyś krwawych miecz starć!
Mowo polska! Słoneczna i miodna,
Tyś pachnąca ojczystych lip barć.
Mowo polska! Pacierzu i gromie,
Tyś szept matki nad dziecka złym snem!
Mowo polska! Ojczyzno i domie!
(Artur Oppman — „Mowa polska”, fragm.)
W tym roku w naszej szkole w wyjątkowy sposób - bo zdalnie - obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, który przypada 21 lutego.
Święto to ustanowiono przez UNESCO 17 listopada 1999 roku. Upamiętniono w ten sposób wydarzenia z Bangladeszu z 1952 roku, kiedy to doszło do śmierci pięciu studentów uniwersytetu w Dhace, którzy podczas demonstracji domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. ONZ podaje, że co najmniej 40% języków używanych na świecie w 2016 roku było zagrożonych wyginięciem. Aż trudno w to uwierzyć, że od 1950 roku uległo zanikowi około 250 języków. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma dopomóc w ochronie różnorodności językowej rozumianej jako dziedzictwo kulturowe.
W ramach obchodów tego święta uczniowie naszej szkoły przez wiele dni mogli zapoznawać się nie tylko z historią języka polskiego i języków słowiańskich, ale także oglądać wiele ciekawych filmów dotyczących polszczyzny, a ponadto mogli sprawdzić swą wiedzę w quizach językowych.
W szkole odbył się także konkurs ortograficzny, w którym wyłoniono MISTRZA ORTOGRAFII SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 IM. JANA PAWŁA II W SUCHYM LESIE. Dyktando dotyczyło tego, co wszystkim stało się ostatnio najbliższe - czyli nauki zdalnej. Uczniowie zmierzyli się nie tylko z ó, u , ż, rz czy h, ch, ale także z pisownią łączną i rozdzielną wyrazów (co wcale nie jest proste), stopniowaniem, pisownią cząstki - by, wyjątkami, homonimami oraz wieloma innymi zawiłościami polszczyzny.
Oto tylko krótkie fragmenty dyktanda:
Naukowcy wzięli pod lupę nauczanie zdalne. Okazuje się, że znaczna grupa uczniów i pedagogów nie najgorzej poradziła sobie z hipernowoczesnym systemem edukacji. Skutki epidemii byłyby horrendalne, gdyby nie żwawa reakcja dzieci, młodzieży, nauczycieli, samorządowców i wszystkich zaangażowanych, którzy włożyli wiele wysiłku, by przyhamować tę pandemiczną hydrę, jaką stała się edukacja online (…) rodzice to prawdziwi herosi, którzy każdego ranka już od wpół do ósmej, w mgnieniu oka, zaledwie w pół godzinki, organizowali życie wszystkich domowników. Obowiązki służbowe, caluteńki dom na głowie, pomoc siedmioipółletnim pierwszoklasistom, uprzątnięcie chaosu organizacyjnego, przygotowanie pełnowartościowych posiłków, świeżutkich, sałatek z rzodkiewką, rzeżuchą i szpinakiem. Jak zatem nie najtrudniej zauważyć – nicnierobienie nie zagrażało rodzicom.
Drodzy sucholeszczanie ! Wychowankowie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Suchym Lesie , nie traćmy nadziei ! Na pewno , szast-prast, szybciutko poradzimy sobie z pandemią. A wtedy nasze mrzonki o zagranicznych wojażach nie będą ani mirażem, ani ułudą (…) Tymczasem dbajmy o zdrowie - bądźmy hoży.
Jak widać, nie było łatwo. Tym większą rangę zyskuje zatem pierwszy w historii szkoły tytuł MISTRZA ORTOGRAFII SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 IM. JANA PAWŁA II W SUCHYM LESIE, który zdobyła ZOFIA KACZMAREK z klasy 6b. Składamy serdeczne gratulacje Zosi.
W konkursie wzięli udział niemal wszyscy uczniowie klas 4-8 naszej szkoły.
W klasach VIII najlepsza okazała się Milena Kujawska (kl. 8a),
w klasach VII najlepszy okazał się Dominik Kaczmarz (kl. 7h),
w klasach VI oczywiście najlepsza była Zofia Kaczmarek,
w klasach V najlepszy był Roman Dauksza (kl.5b)
Na szczególne wyróżnienie zasługują uczniowie klas IV, którzy doskonale poradzili sobie z tajnikami polskiej ortografii.
Najlepsi byli:
Wojciuszkiewicz Hanna (kl. 4a)
Wawrzyniak Rozalia (kl. 4a)
Gonera Adam (kl.4a)
Gratulujemy bardzo serdecznie wszystkim Uczestnikom.
Zwyciężczyni, zapytana o to, skąd u niej tak gruntowna znajomość ortografii, stwierdziła skromnie: ,,Moim zdaniem najlepszym sposobem na naukę ortografii jest czytanie książek, ponieważ znajduje się w nich wiele słów, dzięki nim poszerzamy swoją wiedzę ortograficzną".
Konkurs z pewnością był także okazją do powtórzenia pewnych zasad ortograficznych przez ósmoklasistów, których już w maju czeka egzamin.
Dzięki obchodom Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego wielu uczniów uświadomiło sobie, że język to nasze dziedzictwo narodowe. Należy go nie tylko znać, lecz także szanować – używając pięknej polszczyzny, nie pokaleczonej brzydkimi wyrazami czy błędami ortograficznymi, bo przecież już Mikołaj Rej pisał: „NIECHAJ NARODOWIE WŻDY POSTRONNI ZNAJĄ, IŻ POLACY NIE GĘSI, IŻ SWÓJ JĘZYK MAJĄ”.